Češi propadají geocachingu
Například na českých internetových stránkách www.geocaching.cz je nyní registrováno bezmála 1300 uživatelů. Podle některých odborníků může být v Česku až několik tisíc hledačů pokladů, kteří se navzájem baví tím, že ukládají na různá místa v přírodě krabičky s drobnostmi a poté zveřejní jejich souřadnice. Hledači se pak pomocí GPS přístrojů a digitálních map snaží skrýše najít.
Díky rostoucí popularitě geocachingu v Česku funguje i první specializovaný obchod, který nabízí různé potřeby a doplňky pro tuto moderní zábavu. "Náš prodej roste prakticky ze dne na den," řekl ČTK Marek Jerga, který společně s manželkou provozuje internetový obchod www.geocachingshop.eu. Prodej GPS přístrojů v Česku výrazně vzrostl a lidé podle Jergy najednou zjistili, že kromě navigace v automobilech je mohou používat i pro zábavu. "Ze Spojených států před několika lety pak přišla do Evropy tato nová hra, jejíž obliba od té doby raketově roste," poznamenal Jerga.
Nejvíce se podle něj prodávají například nejrůznější kovové známky, které se používají při geocachingu, samolepky, mince, poznámkové bloky či schránky, do kterých se "poklady" vkládají. Obchod má v nabídce také trička a čepice s motivy geocachingu. "Registrovaných zákazníkům již máme několik stovek, přičemž největší procento prodeje připadá na Česko a Slovensko. Zboží u nás ale nakupují i lidé například z Portugalska, Německa a Francie," řekl Jerga. Dodal, že některé geocachingové zboží vyrábí přímo jeho společnost, která je vyváží i do USA.
Komunita GPS hledačů má svůj specifický slovník. Slovem cache se označuje ukrytá schránka, na kterou pořádají lov geocacheři, což jsou hledači "pokladů". Geomudly jsou pak nezasvěcené osoby, které se často pohybují v okolí skrýše a překáží při hledání cache. Event cache je zase název pro přátelská setkání geocacherů, která vyznavači této zábavy začali organizovat už i v Česku. Tuzemští geocacheři se sešli například na Pražském geopivu, Hanáckém geotvarůžku, Geoburčáku či Geodrinku.
Podle obchodníků prodej GPS přístrojů loni v Česku díky nižší cenám několikanásobně vzrostl. GPS aparáty s podrobnými digitálními mapami kupují hlavně motoristé, ale roste i prodej ručních přístrojů určených pro turistiku či sportování.
Zdroj:aktualne.centrum.cz
NDR
(Effe, 23. 3. 2007 21:11)