Mamma Mia!
Hledala tátu, o jehož identitě nevěděla snad ani sama její máma. A co když jsou navíc kandidáti tři? Není lepší řešení, než je všechny pozvat na vlastní svatbu a ono se to nějak vyřeší. Třeba za pomoci všech zásadních pecek od slavné Abby.
A je to tu zase. Filmové překvapení jako hrom, ke kterému člověk původně přistupoval s mnoha odtažitými předsudky, kterých nyní autor recenze ohromně lituje. Na filmovou verzi slavného a ohromně úspěšného divadelního muzikálu jsem vyrazil spíše ze zvědavosti a abych byl takříkajíc v obraze. Očekával jsem pořádnou dávku sladkobolného kýče, telenovelovou romantiku a hlavně tucty písní kapely, kterou jsem byl kdysi mučen během svého dětství. Ne že bych Abbu neuznával, to bych si snad ani nedovolil, ale jedná se o hudbu mě natolik vzdálenou a ke které jsem si nikdy nenašel cestu, což se zřejmě nikdy nezmění. Očekávané filmové utrpení se však nečekaně proměnilo v jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku.
Objevujeme se na jakémsi prosluněném řeckém ostrově, kde horko těžko vede svou živnost bývalá popová hvězdička Donna (Meryl Streep), které vydatně pomáhá dcera Sophie (Amanda Seyfried) a její nastávající Sky (Dominic Cooper). Schyluje se k velké události. Sophie a Sky mají těsně před svatbou. Jenomže Sophii nemá kdo přivést k oltáři. Ona totiž nemá taťku. Respektive samozřejmě někde ho má, ale nikdo, ani její máma, netuší, kde že by se mohl nacházet a o koho že se vlastně vůbec jedná. Jednoho dne se ale Sophii povedlo najít matčin deník, v němž vzpomíná na jedno divoké léto, během něhož prožila tři vášnivé románky, které všechny skončily neméně vášnivou nechráněnou nocí. Dcerušku tak nenapadne nic lepšího, než napsat všem třem adeptům na otcovství a pozvat je prostřednictvím "dopisu od matky" na svatbu její dcery.
Bill (Stellan Skarsgard), Harry (Colin Firth) a Sam (Pierce Brosnan) sice pozvánku moc nechápou, ale nakonec ani na vteřinu nezaváhají a vyrazí na ostrov s vidinou pěkné dovolené a setkání s dávnou láskou, s níž jim to tenkrát moc dobře nedopadlo. Nikdo z nich ale netuší, že se na ně chystají dva dny plné zásadních životních zvratů, nečekaných milostných eskapád a jednoho z nich dokonce čeká překvapivé odhalení o zatajeném potomstvu. Divoké dny však nezasáhnou jen do životů této trojice a matky s dcerou a jejím nastávajícím. Hlavními adeptkami dění budou také matčiny nejlepší kamarádky a bývalé členky grupy Donna and the Dynamos, Rosie (Julie Walters) a Tanya (Christine Baranski). Vítejte ve světě romantické letní muzikálové komedie v rytmu největších šlágrů slavné ABBY.
Jak už jsem psal výše. Na muzikál Mamma Mia! jsem vyrazil s minimálním očekáváním a i to minimum pro mě představovalo spíše vidinu nesnesitelného filmově-hudebního zážitku, u kterého se budu ošívat více než kdy předtím. Jenomže to byla chyba. Filmový debut divadelní režisérky Phyllidy Lloyd mě totiž semlel takovým způsobem, že jsem si už po pár písničkách divoce podupával (a neustále se stydlivě rozhlížel okolo, zdali mě někdo nevidí, až jsem zjistil, že se tak chovají úplně všichni), po dalších vystoupeních už málem pobroukával a po východu z kina mi trvalo hodně dlouho, než jsem do hlavy zpátky nasoukal i něco jiného než texty všech těch nesmrtelných šlágrů, které mi vždy tak lezly krkem (u nás doma se během mého dětství snad ani nepouštělo nic jiného). Mamma Mia! je totiž sladkým odlehčeným letním muzikálovým bonbónkem, který jednou ochutnáte, abyste si po pár minutách uvědomili, že jste slupli celý pytlík a najednou vyrážíte s velkou nákupní taškou pro to největší rodinné balení.
Prosluněná letní atmosféra je dokonalá, písničky jsou aranžované s chutí a nápadem (teď mluvím o jejich zasazení do děje), příběh by zřejmě bezpečně fungoval jakožto fajnová romantická komedie i samostatně a to tu ještě máme skvěle poskládané obsazení, kterému samozřejmě, ale pro mě ohromně překvapivě, vévodí muzikálový objev Meryl Streep, které zdatně sekundují pištivé, nadržené a rozvodovými řízeními ošlehané kamarádky . Vedle nich poletuje éterická Amanda Seyfried (láska na první pohled) a do toho všeho ještě přijíždí skvěle poskládaná trojka nic netušících "taťků" (nerozlousknutelná soutěž o majitele největší dávky charismatu), z nichž snad akorát ten Pierce Brosnan válčí se svým pěveckými party až moc očividně a mnohokrát se vyloženě trápí. Ale ani jeho zmučené grimasy při přechodech z mluvy do zpěvu nemůžou nijak narušit výborně šlapající muzikálový zážitek, který vás nebude ohromovat stohlavými pěveckými čísly, bohatou choreografií, ani nikdy nevídanými filmařskými postupy.
O tom Mamma Mia! není a ani být nechtěla. Pocta nesmrtelným písním slavné švédské grupy je hlavně o pohodě, zábavě, odlehčení, odreagování a přihlouplém úsměvu, který vám vydrží na tváři až do neskutečně přestřelených závěrečných titulků, v nichž si ze sebe nakonec dovolí udělat srandu snad opravdu úplně všichni. Fandové Beatles vloni dostali nejkrásnější filmový dárek prostřednictvím Across the Universe. Stejně povedený dárek se letos pro změnu rozdává fanouškům švédské legendy. A že je to kýčovitý doják až běda? Koho to zajímá, když vše funguje tak jak má a navíc si ze všeho všichni evidentně dělají náramnou legraci. Hrozně příjemný kousek.
Po filmové stránce žádný zázrak, po obsahové stránce ovšem čirá radost a letní dovolenková pecka s nejuvolněnější atmosférou letošní filmové sezóny. Pro fanoušky Abby naprostá povinnost, pro ostatní návštěva bez rizika újmy na zdraví.
Zdroj: filmpub.centrum.cz ( Petr Trella)