Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám (How to Lose Friends & Alienate People)
Satirizovat hollywoodskou továrnu na sny bylo v roce 2008 v módě. Vznikly hned tři komedie, které se do showbusinessu pouštějí kriticky. Co se vlastně stalo byl pohledem insidera, jehož kariéra míří ke dnu. Tropická bouře ukázala, co trápí velké filmové hvězdy. Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám na Hollywood pohlíží očima muže, který nahlédl za oponu a okamžitě dostal přes prsty.
Sidney Young (Simon Pegg) je šéfredaktorem londýnského plátku Postmoderní kritika. Ve snaze prodat pár výtisků navíc se vetře na večírek celebrit, načež je zpacifikován Clintem Eastwoodem. Následuje mediální bouře a také nabídka od slovutného Claytona Hardinga (Jeff Bridges), editora newyorského magazínu Sharps. Sidneyho životní šance se ale brzy promění v noční můru. Anglický pisálek si hraje na mistra světa, přitom kudy chodí, tam páchá ostudu. Těch pár dobrých nápadů mu stihne ukrást úlisný nadřízený Maddox (Danny Huston). A Sidneyho momentální životní cíl.
Dostat do postele hollywoodskou hvězdičku Sophii Maesovou (Megan Foxová) dřív, než se to povede Maddoxovi. Není divu, že s ním mluví nanejvýš Alison Olsenová (Kirsten Dunstová), nenápadná mladá žena, která je v Sharps tak trochu omylem. Jako jediná nepodléhá kultu celebrit a po večerech sepisuje román. Sidneyho kariéra, přátelství s Alison i balení Sophie. To všechno se před závěrečnými titulky ještě pořádně zašmodrchá.
Připomíná-li někomu příběh Sidneyho Younga komedii Ďábel nosí Pradu (2006), není to náhoda. Také Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám vzniklo na motivy skutečných událostí, které jejich protagonista převedl do knižní podoby. V reálu se jmenuje Toby Young a dlouhá léta vedl ultrakritický magazín Modern Review. Po krachu svého časopisu dostal nabídku z Vanity Fair, způsobil několik skandálů a po pár měsících dostal vyhazov. Neprorazil ani jako scenárista, tak aspoň napsal knihu o sobě. Z její filmové podoby by mu bylo zle. Podmiňovací způsob vlastně není potřeba. Young měl zprvu zajištěn vstup na natáčení, pro neustálé vyrušování a kritiku byl ale z placu vypoklonkován. Nelíbila by se mu hlavně romantická linka, kvůli níž nechá film zavzpomínat trochu na Notting Hill (1999)a hodně na Zlatíčka pro každého (2001). Místy je Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám břitkou komedií o celebritách a obrázkových časopisech. Končí ale jako klasický hollywoodský slaďák.
Snímek neobstojí jako celek, přesto skýtá spoustu jednotlivostí, pro které stojí za zhlédnutí. Začněme od romantického filmu Teresa: The Making of a Saint, v němž Sophie Maesová představuje titulní hrdinku v časech, kdy měla ještě daleko k přízvisku Matka. Falešný trailer k tomuto snímku se skoro vyrovná Satan's Alley z Tropické bouře.
Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám je vyloženě herecký film. Drobné roličky zbyly například pro Thandie Newtonovou či Kate Winsletovou. Po letech tápání dostala zářnou úlohu Gillian Andersonová; její Eleanor je „pouhou“ tiskovou manažerkou, přitom ale tahá za všechny provázky. Činí tak s nenuceností a rozkošnictvím ženy, která se vyzná. Danny Huston představuje dalšího ze svých pověstných slizounů. Megan Foxová si získá řadu nových fanoušků. Za bazénovou scénu si je bezpochyby zasluhuje. Za zmínku stojí komediální herečka Miriam Margolyesová, jež si vychutnala Sidneyho nerudnou bytnou paní Kowalskou.
Nevyužita zůstává úloha šéfredaktora Hardinga: Jeff Bridges lavíruje mezi přezíravostí neomezeného vládce a nostalgií za svými začátky. Kirsten Dunstová se snaží vybavit svou Alison jiskrností svých předchozích hrdinek, daří se to jen se střídavým úspěchem.
Na závěr jsem si nechal Simona Pegga. To on dodává oběma polovinám filmu, té komediální i té romantické, punc jedinečnosti. Osobité vtípky a poťouchlosti, jimiž vyzbrojuje své hrdiny, se naštěstí nestihly okoukat. Sidney je dalším z outsiderů, kteří přehrávaným sebevědomím a snobstvím špatně zakrývají vnitřní nejistotu. Pegg tyhle směšné, nakonec ale sympatické chlapíky umí skoro dokonale.
Zdroj: kino.tiscali.filmy ( Petr Koten )