Jaké máte nakupovací IQ
I když Češi jsou ve srovnání s ostatními evropskými národy podle některých průzkumů pouze průměrně inteligentní, tak naopak při nakupování vykazují neobyčejnou chytrost. Aspoň to tvrdí test společnosti The Future Foundation pro asociaci Visa, která v devíti evropských zemích měřila nákupní IQ spotřebitelů. "Nejchytřejšími" zákazníky jsou podle tohoto průzkumu Poláci, za kterými následují Francouzi, a třetí místo patří Čechům. Poslední příčku obsadili spotřebitelé ve Velké Británii.
Umíme se ovládat
Manažerka Visa Europe pro ČR Jana Lvová uvedla, že průzkum byl zaměřený na šetrnost spotřebitelů, jejich schopnost se při nákupu ovládat, ochotu zkoušet nové produkty, porovnávat ceny na internetu i v obchodech nebo získávat informace o zboží ještě před nákupem.
"Češi prokázali neobyčejné nákupní IQ a obecně dosahovali ve většině měřeních výsledků, které se blížily průměru všech dotazovaných," uvedla. Zatímco průměr nákupního IQ v devíti evropských zemích činí 500, tak Češi skončili mírně nad tímto ukazatelem. IQ prvních Poláků překročilo 550, u posledních Britů činilo zhruba 400. Čeští zákazníci si podle Lvové velmi dobře vedou například v průzkumu trhu, šetrnosti či sebeovládání při nákupech. Naopak za většinou Evropanů zaostávali v ochotě porovnávat zboží od různých výrobců.
Vítězní Poláci podle Lvové se v obchodech jen málokdy nechali ovládnout okamžitou potřebou utrácet a prokázali neobyčejnou otevřenost vůči alternativním značkám výrobků. Například Francouzi se zase mohou pochlubit celkově dobrými návyky při nakupování a Němci jsou dobří v tom, že si o produktech před jejich nákupem obstarají potřebné množství informací.
Nejvíc se přemýšlí při nákupu elektroniky
Průzkum podle Lvové ukázal, že nákupní IQ je u mužů i žen v průměru stejné. Mezi "nejinteligentnější" zákazníky patří ti, kteří si před nákupem obstarají všechny informace o výrobku a nabídkách obchodníků. Naopak "hloupí" spotřebitelé si nedokážou stanovit přesný rozpočet a často se nechávají přimět k impulsivním nákupům, kterých později mohou litovat.
Největší míru nákupního IQ vykazovali ve všech zemích ti spotřebitelé, kteří nakupovali elektroniku a mobilní telefony. Vyšší cena těchto výrobků totiž podle Lvové motivuje zákazníky k získávání potřebných informací o nabídce obchodníků. Naopak nejméně na svůj rozum spoléhali lidé při nákupu potravin a oděvů. "Průzkum ukazuje, že všichni můžeme na svém nákupním IQ zapracovat a přiučit se v některých věcech od našich sousedů v Evropě," podotkla Lvová.
Supermarketový národ
Pouhá dvě procenta Čechů však podle průzkumů nakupuje designové značkové zboží, ať už se jedná o módu, či o jiné výrobky. Průzkumy ukazují, že Češi jsou super- a hypermarketovým národem. V nákupních centrech nakupujeme prakticky všechno, od potravin přes oblečení až po vybavení domácností. Koncentrace nákupních center na našem území patří k nejvyšším k Evropě.
Podle odborníků je také pro Čechy typické, že zvláště ve věcech módy s oblibou kopírují mediální vzory: "Ochota identifikovat se s mediálním vzorem a přejímat jeho vzor je největší u pubescentů a adolescentů," říká pražská psycholožka Marcela Vojířová. "Ačkoli se zvyšujícím se věkem tato identifikační ochota klesá, naprostá většina reklam a komerčních médií je postavena na principu identifikace, který je velmi výhodný a u valné části spotřebitelů alespoň částečně funguje."
Zdroj:centrum.cz