Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cestovní kanceláře klamou lidi skrytými příplatky

5. 8. 2006
Cestovky klamou lidi, účtují skryté příplatky

Cestovní kanceláře neříkají zákazníkům celou pravdu o cenách zájezdů. Do letištních poplatků, které turisté platí zvlášť, zahrnují i povinné pojištění nebo odvoz z letiště do hotelu. Zájezd se tak oproti původní ceně často prodraží až o čtvrtinu.

Desítky tisíc lidí, kteří cestují letecky na dovolenou, zažívají při koupi nepříjemné překvapení. Za zájezd, který nabízí cestovní kancelář za deset tisíc korun, zaplatí často o více než čtvrtinu víc. Na poplatcích, které firmy nezahrnují do inzerované ceny. Výše povinných příplatků se tak u pravidelného letu a charterového letu může lišit i o více než dva tisíce korun. Liší se i mezi cestovními kancelářemi.

"Spotřebitelé mnohdy mylně vycházejí z toho, že taxy a poplatky musí platit všechny společnosti, a všechny stejně. To je ale těžký omyl," říká Ivana Picková ze Sdružení na ochranu spotřebitelů. Například u letu na Kypr zaplatí cestující se společností Smartwings na taxách zhruba tisícikorunu. Kdo poletí na tentýž ostrov s cestovní kanceláří Fischer, na letištních a bezpečnostních taxách zaplatí 2590 korun, další téměř tisícikorunu na palivovém příplatku. Zdaleka ne všechny peníze jdou přitom aeroliniím a letištím.

Příplatek i za odvoz do hotelu

Proč jsou takové rozdíly v cenách poplatků? Cestovní kanceláře vysvětlení hledají těžko. "Účtujeme svým klientům taxy ve výši, určené smluvními podmínkami s leteckým dopravcem," tvrdí mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. "Je mimo kontrolu leteckých společností, jaké další poplatky cestovní kanceláře zahrnují do jednoho balíčku," říká mluvčí ČSA Jana Víšková.

Fischer do tax započítává například i ze zákona povinné pojištění nebo poplatek za odvoz do hotelu. To se však člověk z jejich webu vůbec nedozví.

"Důležitá je pouze celková částka, která je klientovi za zájezd účtována, a kolik klient za svou dovolenou zaplatí," tvrdí Plovajko. Na internetu však řada cestovek o výši poplatků mlčí a malým písmem dodává, že ceny jsou bez tax.

Cestovky klamou lidi na poplatcích

Mají cestující nárok na vrácení peněz za nesprávně účtované poplatky? Podle mluvčí České obchodní inspekce Miloslavy Fléglové se kvůli takovému problému na úřad ještě nikdo neobrátil.

"Kontrolní orgán by mohl toto jednání posoudit jako porušení zákona o ochraně spotřebitele," uvedla Fléglová. Za porušení může dostat firma sankci až 50 milionů korun.

V Německu většina cestovních kanceláří uvádí vždy jen plné ceny včetně rozličných poplatků. Nabídky jsou tak mnohem lépe srovnatelné. V Česku se k takovému kroku cestovky odhodlat nechtějí. "Snažíme se o takovou věc hodně dlouho. Bez toho, že by takovou dohodu akceptovala podstatná část trhu, nemá smysl," říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Cenové rozdíly

Cestovní kancelářNabídková cenaSkutečnostRozdíl
Exim Tours, last minute, Egypt9.890 Kč13.592 Kč+ 3.702 Kč
Sunny Days: Rhodos9.990 Kč12.170 Kč+ 2.180 Kč
Fischer: Kréta9.990 Kč13.170 Kč+ 3.180 Kč
Čedok: Tunisko9.890 Kč12.420 Kč+ 2.530 Kč

Zdroj:iDNES.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

není to přesné

(velisss, 14. 11. 2007 14:26)

Vážená slečno ( paní ) rozdělení této ceny vychází z toho že letenky se kupují u dopravců ( Air France atd..) kteří příplatky určují v den koupení letenky a nikoliv rezervace a mohou je zdražovat. Nicméně levné zájezdy pro nenáročné zákazníky do středomoří se dějí povětšínou tzv chartery. Mělo by se striktně rozlišovat u typu zájezdu a ne šířit mediálně polopravdu. Lidé by se měli také naučit informovat a spočítat si cenu při koupi a pokud se cítí poškozeni jít příště jinam. Mám však zkušenost , že lidé nakupujé podle ceny a pak se diví že nemají za 10.000,- Kč standart odpovídající 30.000,- .